Se incarca...
		"Condiții
generale privind furnizarea serviciilor poștale ale SC DELIVERY SOLUTIONS SA -
RO 23743772, str. Gara Herăstrău nr. 6, Clădirea GlobalWorth Square etj. 6 și
7, București
II. Definirea unor termeni
2.1. „Servicii poștale” reprezintă serviciile care constau în colectarea, sortarea, transportul și livrarea trimiterilor poștale.
2.2. „Furnizor de servicii poștale” – reprezintă orice persoană fizică autorizată, întreprindere individuală, întreprindere familială sau orice persoană juridică a cărei activitate constă, în tot ori în parte, în furnizarea unuia sau a mai multor servicii poștale.
2.3. „Rețea poștală” reprezintă sistemul de organizare și resursele de orice fel, utilizate de furnizorul de servicii poștale, în principal, pentru:
2.5. „Puncte de contact” – reprezintă ansamblul instalațiilor fizice prin intermediul cărora trimiterile poștale pot fi livrate destinatarilor.
2.6. “Sisteme automate de colectare și/sau de livrare” – reprezintă puncte de acces de colectare și/sau puncte de contact de livrare nedeservite de personal, automatizate și digitalizate, care sunt utilizate pentru furnizarea de servicii poștale self-service. În rețeaua poștală deținută de Sameday Courier, sistemul automat de colectare și/sau de livrare este cunoscut sub denumirea de “locker/easybox”.
2.7. „Colectare” – reprezintă operațiunea de preluare a trimiterilor poștale realizată fie prin intermediul punctelor de acces, fie de la o adresă indicată de către expeditor.
2.8. „Livrare” – reprezintă operațiunea de predare de către furnizorul de servicii poștale a trimiterilor poștale.
2.9. „Distribuire” – reprezintă procesul care începe cu sortarea trimiterilor poștale și se încheie cu livrarea acestora la destinatari.
2.10. „Data depunerii trimiterii poștale” – reprezintă data la care trimiterea poștală a fost colectată. Dispozițiile art.181 din Legea nr.134/2010 privind Codul de procedură civilă (republicată, cu modificările și completările ulterioare) rămân aplicabile.
2.11. „Trimitere de corespondență” – reprezintă comunicarea, în formă scrisă, pe orice fel de suport fizic, care urmează să fie transportată și livrată la adresa indicată de expeditor chiar pe trimiterea în sine sau pe ambalajul acesteia. Cărțile, cataloagele, ziarele, periodicele nu sunt considerate trimiteri de corespondență.
2.12. „Trimitere poștală înregistrată” – reprezintă trimiterea poștală care face obiectul unui serviciu care are drept particularitate eliberarea de către furnizor expeditorului a unui document care să permită furnizorului identificarea internă a trimiterii în rețeaua poștală, să ateste data depunerii, precum și, de regulă, plata tarifului.
2.13. „Trimitere poștală” – reprezintă un bun adresat, aflat în forma finală în care urmează să fie transportat și livrat la adresa indicată de expeditor pe trimiterea în sine, pe ambalaj sau într-o listă de distribuție. Pe lângă trimiterile de corespondență, în această categorie sunt incluse, de exemplu, imprimatele, sacii «M», pachetele mici, coletele poștale care conțin bunuri cu sau fără valoare comercială și mandatele poștale pe suport hârtie. În această categorie nu sunt incluse trimiterile hibrid.
2.14. „Trimitere poștală internațională” – reprezintă trimitere poștală expediată de pe teritoriul României către o adresă care nu se află pe acest teritoriu sau expediată din afara teritoriului României către o adresă aflată pe teritoriul acesteia și trimiterea poștală expediată din afara teritoriului României către o adresă care nu se află pe acest teritoriu, dar aflată în tranzit pe teritoriul României.
2.15. „Colet poștal” – reprezintă trimiterea poștală cu greutatea maximă de 31,5 kg, ce conține bunuri cu sau fără valoare comercială.
2.16. „Serviciul de trimitere recomandată” – reprezintă serviciul poștal ale cărui particularități constau în oferirea unei garanții forfetare împotriva riscurilor de pierdere, furt, distrugere totală sau parțială ori deteriorare a trimiterii poștale înregistrate și în eliberarea, la cerere, ulterior depunerii, respectiv livrării trimiterii poștale, a unei dovezi privind depunerea trimiterii poștale sau livrarea la destinatar, fără a fi confirmată în scris de către acesta.
2.17. „Serviciul de trimitere contra ramburs” – reprezintă serviciul poștal a cărui particularitate constă în achitarea de către destinatar expeditorului, prin intermediul rețelei poștale, a contravalorii bunului care face obiectul trimiterii poștale înregistrate.
2.18. „Serviciul confirmare de primire” – reprezintă serviciul poștal a cărui particularitate constă în predarea către expeditor a dovezii privind predarea trimiterii poștale înregistrate, confirmată în scris de destinatar.
2.19. “Serviciul livrare specială” – reprezintă serviciul poștal având ca obiect trimiteri poștale înregistrate, a cărui particularitate constă în predarea trimiterii poștale, personal destinatarului sau persoanei autorizate să primească trimiterea poștală, potrivit indicațiilor expeditorului privind fie data și ora predării, la adresa indicată, fie ordinea de predare, în cazul mai multor destinatari.
2.20. “Serviciul express” – reprezintă serviciul poștal care presupune, în mod cumulativ:
2.22. „Expeditor” (denumit în continuare și “beneficiar”) – reprezintă persoana fizică sau juridică ce inițiază trimiterea poștală și, personal sau prin intermediul unui terț, o introduce în rețeaua poștală.
2.23. „Destinatar” – reprezintă persoana căreia îi este adresată trimiterea poștală.
2.24. „Utilizator” – orice persoană fizică sau juridică ce beneficiază de furnizarea unui serviciu poștal în calitate de expeditor sau destinatar.
2.25. „Integrator” – reprezintă orice persoană fizică sau juridică ce acționează pe bază contractuală ca intermediar între unul sau mai mulți expeditori și furnizorul de servicii poștale, a cărei activitate constă, în tot sau în parte, în generarea și prelucrarea trimiterilor poștale și introducerea acestora în rețeaua poștală a unui furnizor de servicii poștale în vederea livrării la adresa indicată de expeditor. Aceste servicii prestate de integrator nu sunt servicii poștale.
2.26. “AWB” – reprezintă documentul de transport care însoțește orice trimitere poștală (expediere), identificat printr-un cod unic care permite urmărirea trimiterii poștale în rețeaua poștală (și de transport) Sameday Courier.
2.27. „Cerințe esențiale” – reprezintă condițiile generale, fără caracter economic, prin care se impun cerințe pentru furnizarea serviciilor poștale, constând în: confidențialitatea corespondenței, asigurarea securității rețelei poștale în cazul transportului de bunuri periculoase, respectarea condițiilor de angajare, a sistemelor de securitate socială prevăzute de actele cu putere de lege sau de dispozițiile administrative și de reglementare și/sau de contractul colectiv negociat între partenerii sociali naționali, în conformitate cu legislația națională și a Uniunii Europene și, după caz, protecția datelor, a mediului și normele de planificare a teritoriului. Protecția datelor include protecția datelor cu caracter personal, confidențialitatea informațiilor transmise sau stocate și protecția dreptului la viața privată, cu respectarea prevederilor legale în vigoare.
2.28. „Sameday Courier” – reprezintă societatea Delivery Solutions SA, inclusiv orice subcontractor al societății Delivery Solutions SA, contractat de către aceasta în vederea îndeplinirii/furnizării serviciilor poștale.
2.29. “Oferta comercială” – reprezintă ansamblul ofertelor privind furnizarea de servicii poștale, cu excepția ofertelor individuale propuse în cadrul negocierilor directe.
2.30. “ANCOM” – reprezintă Autoritatea Națională pentru Administrare și Reglementare în Comunicații.
Alți termeni, sintagme ori definiții aplicabile în domeniu mai pot fi consultate în:
III. Condiții de acceptare a trimiterilor poștale în
vederea furnizării serviciilor poștale de către Sameday Courier
3.1. Felul trimiterilor poștale care fac obiectul serviciilor oferite și prestate de Sameday Courier: trimiteri poștale interne și trimiteri poștale internaționale.
3.2. Colectarea trimiterii poștale se realizează numai prin intermediul punctelor de acces nedeservite de personal (sistem automat de colectare/locker/easybox) ori prin personalul furnizorului, la punctele de acces deservite de personal sau de la adresa indicată de expeditor.
3.3. Colectarea de către furnizor a trimiterii poștale se realizează chiar dacă aceasta nu are indicat numele/denumirea sau adresa expeditorului, excepție făcând Serviciul Contra ramburs.
3.5. În cazul serviciului Contra ramburs, Sameday Courier are obligația de a încasa de la destinatar, la predarea trimiterii poștale, rambursul declarat de către expeditor și de a-l transmite ulterior expeditorului. Plata rambursului de către destinatar se poate efectua atât în numerar (cash), cât și online cu card bancar, urmând ca sumele colectate cu titlu de ramburs să fie transferate către expeditor exclusiv în contul bancar indicat de acesta și al cărui titular este. Limita maximă a rambursului colectat în numerar este de 5.000,00 RON (pentru serviciul Contra ramburs având ca destinatari persoane juridice) și 10.000,00 RON (pentru serviciul Contra ramburs având ca destinatari persoane fizice), per trimitere poștală internă sau internațională. Termenul de returnare către expeditor a contravalorii bunurilor (sumei colectate de la destinatar cu titlu de ramburs) este de 5 (cinci) zile lucrătoare de la livrarea trimiterii poștale. Moneda admisă în care se poate face colectarea și achitarea sumelor în cazul serviciului Contra ramburs este RON. Pentru serviciul Contra ramburs având ca obiect trimiteri poștale internaționale, rambursul va fi colectat în moneda națională a țării de colectare/destinație sau moneda Euro, dacă politica monetară a țării de destinație permite acest lucru. De la aceste condiții, respectiv de la limita maximă acceptată ori modalitatea de colectare sau de achitare a sumelor de bani, în cazul serviciului Contra ramburs, se poate deroga doar prin intermediul unor contracte comerciale încheiate în formă scrisă, în baza unor oferte individuale negociate distinct.
3.6. În cazul serviciului de trimitere cu valoare declarată, limita maximă a valorii declarate bunurilor care fac obiectul trimiterii poștale interne sau internaționale nu poate depăși suma de 40.000 RON (sau echivalentul în moneda națională a țării de colectare/destinație sau moneda Euro). În vederea asigurării trimiterii poștale la valoarea declarată, indiferent dacă acesta reprezintă serviciu principal sau o caracteristică suplimentară a altui serviciu, expeditorul trebuie să achite în cazul acestuia, suplimentar tarifului serviciului poștal, și un tarif de 1% din valoarea declarată menționată. De la aceste condiții, inclusiv de la limita maximă acceptată a valorii declarate, se poate deroga doar prin intermediul unor contracte comerciale încheiate în formă scrisă, în baza unor oferte individuale negociate distinct. De asemenea, în cazul serviciului de trimitere cu valoare declarată, termenul în care expeditorul poate solicita Sameday Courier dovada privind depunerea, respectiv livrarea trimiterii poștale care face obiectul acestui tip de serviciu este de 9 (nouă) luni calculate de la data depunerii acesteia, iar termenul de comunicare către expeditor a dovezii va fi de 30 (treizeci) de zile calendaristice calculate de la solicitare, printr-o metodă agreată cu expeditorul sau integratorul (de exemplu, e-mail, pe suport hârtie, etc), fără a implica costuri suplimentare în sarcina expeditorului. Dovada identității expeditorului ori a calității de reprezentant al expeditorului a persoanei care depune trimiterea poștală care face obiectul serviciului de trimitere cu valoare declarată este actul de identitate sau împuternicire și actul de identitate, după caz.
3.7. Sameday Courier oferă și prestează serviciul de confirmare de primire și serviciul de livrare specială, având ca obiect doar trimiteri poștale interne.
3.9. Pentru a fi depuse în rețeaua poștală a furnizorului Sameday Courier, trimiterile poștale trebuie să fie ambalate și etichetate (acolo unde este cazul) corespunzător naturii bunului care face obiectul trimiterii poștale și care să corespundă greutății, formei și naturii conținutului, cât și modului și duratei transportului, prin asigurarea unui înveliș exterior opac astfel încât conținutul să nu poată fi vizualizat și să nu fie posibil accesul la conținutul trimiterilor poștale. Ambalarea trimiterilor poștale intră în răspunderea expeditorului. Pentru a fi acceptate în rețeaua poștală, trimiterile poștale trebuie să îndeplinească următoarele condiții de ambalare:
Recomandări, metode și instrucțiuni cu privire la ambalarea trimiterilor poștale, în funcție de natura bunurilor care pot face obiectul trimiterilor poștale, sunt disponibile utilizatorilor prin publicarea pe pagina sameday.ro/modalitati-de-ambalare. Datele destinatarilor și, acolo unde este cazul, ale expeditorilor vor trebui să conțină și numărul de telefon al destinatarului, respectiv al expeditorului, acestea fiind utile Sameday Courier în vederea realizării eficiente a serviciilor poștale.
3.13. Toate serviciile poștale ce au ca obiect trimiteri poștale interne, furnizate de către Sameday Courier, pot fi prestate fie utilizând mijloace proprii, fie prin intermediul subcontractorilor. Serviciile poștale ce au ca obiect trimiteri poștale internaționale se prestează exclusiv prin intermediul subcontractorilor.
3.14. Tariful serviciilor poștale poate fi achitat prin virament în cont bancar, cel târziu la momentul depunerii trimiterii poștale în rețeaua poștală a Sameday Courier. Excepție fac trimiterile poștale care fac obiectul unor servicii poștale oferite și prestate în temeiul unui contract de furnizare de servicii poștale încheiat distinct cu expeditorul, în cazul cărora tariful serviciului poștal se va achita prin virament în cont bancar, pe baza unei facturi emise de către Furnizor bilunar sau lunar, în termen de 5 (cinci) zile calendaristice de la data comunicării facturii.
3.15. Tariful serviciului poștal se percepe/se plătește în RON (Leu), la greutatea taxabilă a trimiterilor poștale, respectiv la cea mai mare dintre valoarea calculată dintre greutatea fizică și greutatea volumetrică. Greutatea taxabilă maximă admisă a unei trimiteri poștale este de 31,5 kg. Greutatea volumetrică a unui colet poștal se calculează după formulă: lungime x lățime x înălțime (măsurate în centimetri)/6000.
3.16. Sameday Courier practică tarife standard, precum și tarife negociate, stabilite prin contractele încheiate cu expeditorii/beneficiarii săi.
IV. Predarea trimiterii poștale către destinatar
4.1. Predarea trimiterii poștale care face obiectul tuturor serviciilor poștale prestate de Sameday Courier se face la adresa indicată de expeditor, personal către destinatar sau către persoana autorizată să primească trimiterea poștală ori la punctul de contact al Sameday Courier (deservit ori nedeservit de personal, inclusiv la sistemul automat de livrare), personal către destinatar sau către persoana autorizată să primească trimiterea poștală, după transmiterea prealabilă a unui aviz (transmis prin SMS sau email, dar și prin intermediul aplicației SAMEDAY APP, având conținutul corespunzător prevăzut de actele normative) care să anunțe sosirea trimiterii poștale. Livrarea trimiterii poștale prin intermediul sistemului automat de livrare (locker) se efectuează în fiecare zi a săptămânii.
4.2. În cazul serviciului express sau al serviciului livrare specială, predarea trimiterii poștale de către Sameday Courier se realizează la adresa indicată de către expeditor, personal către destinatar sau către persoana autorizată să primească trimiterea poștală.
4.3. În cazul serviciului confirmare de primire, Sameday Courier va preda trimiterea poștală care face obiectul acestui serviciu poștal numai cu condiția ca destinatarul ori persoana autorizată să primească trimiterea poștală să confirme, în scris, primirea trimiterii poștale, prin indicarea datei, a numelui și prenumelui în clar, a calității sale în raport cu destinatarul și, respectiv, prin adăugarea semnăturii, pe formularul stabilit și utilizat de Sameday în cazul acestui serviciu. Termenul de returnare a dovezii de primire (confirmată în scris de către destinatar) este de 5 (cinci) zile lucrătoare de la livrare.
4.4. În cazul în care predarea trimiterii poștale se realizează prin intermediul sistemelor automate de livrare (locker/easybox), Sameday Courier va păstra trimiterea poștală în locker, în vederea ridicării de către destinatar, minimum 36 de ore, termen care se calculează de la ora avizării acestuia cu privire la faptul că trimiterea poștală a fost depusă și încărcată în sistemul automat, care, de altfel, va fi comunicat utilizatorului, în cadrul avizului transmis în vederea ridicării din locker a trimiterii poștale. Prin intermediul unor contracte comerciale, negociate individual cu expeditorii, se pot stabili termene de păstrare mai mari sau posibilitatea prelungirii termenului de păstrare inițial.
4.5. Sameday Courier are dreptul de a refuza predarea către destinatar a trimiterii poștale, când trimiterea poștală preluată prin punctele de acces nedeservite de personal (cu precădere în situația sistemului automat de livrare) nu respectă condițiile generale de acceptare stabilite de Furnizor, precum și în situația în care expeditorul nu a plătit integral tariful corespunzător serviciului poștal ales/comandat.
4.6. Sameday Courier poate distruge trimiterea poștală care a produs sau poate produce iminent pagube importante persoanelor, mediului, instalațiilor utilizate sau altor trimiteri poștale, cu respectarea legislației aplicabile și, atunci când este posibil, cu informarea expeditorului. În acest caz contractul încetează de drept, sarcina probei revenind în aceste circumstanțe furnizorului poștal Sameday Courier.
5.1. Cu excepția trimiterilor poștale care fac obiectul serviciului Express și/sau serviciului livrare specială (în cazul căruia s-a solicitat de către expeditor predarea la data și ora stabilită de către acesta, la adresa indicată), în cazul imposibilității de predare a trimiterilor poștale către destinatar (sau persoana autorizată), deoarece acesta nu a fost găsit la adresa indicată de expeditor, adresa destinatarului nu există sau la adresa indicată nu există nicio construcție sau un recipient la care trimiterea poștală să poată fi predată ori un serviciu disponibil destinat primirii trimiterilor poștale, respectiv în situația în care trimiterea poștală nu a fost ridicată de la sistemul automat de livrare, Sameday Courier va înștiința destinatarul printr-un aviz (sms sau email, precum și prin aplicația SAMEDAY APP), cu privire la încercarea de livrare a trimiterii poștale și va păstra, la punctul de contact, în vederea predării, trimiterea poștală pentru o perioadă de 5 (cinci) zile lucrătoare calculate de la data avizării acestuia. În aceste cazuri, Sameday Courier are dreptul de a stabili în Ofertele sale comerciale, tarife suplimentare pentru returnarea trimiterilor poștale.
5.2. Trimiterile poștale nelivrate destinatarului din una dintre cauzele prevăzute mai sus se vor returna expeditorului (cu înștiințare prealabilă prin intermediul unui aviz), la adresa acestuia, iar, în cazul imposibilității de predare la adresa acestuia (de ex., expeditorul nu a fost găsit la adresa indicată), returnarea către expeditor a trimiterii poștale se va realiza la punctul de acces/de contact al Sameday Courier. Trimiterile poștale se returnează și se tarifează conform Ofertei comerciale și, acolo unde este cazul, conform tarifelor agreate distinct cu expeditorul prin intermediul contractului încheiat cu acesta în baza unor oferte individuale.
5.3. Termenul de returnare a trimiterii poștale interne este de 5 (cinci) zile lucrătoare calculate de la data expirării perioadei de păstrare avizate sau de la data încercării de livrare, după caz. Termenul de returnare a trimiterilor poștale internaționale este de 7 (șapte) zile lucrătoare de la data expirării perioadei de păstrare avizate sau de la data încercării de livrare. În cazul imposibilității inițiale de predare către expeditor a trimiterii poștale returnate, Sameday Courier va înștiința expeditorul printr-un aviz care să anunțe încercarea de returnare a trimiterii poștale și va păstra, la punctul de contact, în vederea predării, trimiterea poștală care nu a putut fi predată acestuia, pentru o perioadă de 5 zile de la data avizării acestuia.
5.4. Sameday Courier oferă posibilitatea returnării cu celeritate a trimiterii poștale fără avizarea destinatarului și, respectiv, fără păstrarea trimiterii poștale la dispoziția acestuia. Astfel, în situația în care expeditorul a solicitat în scris furnizorului poștal, la momentul depunerii trimiterii poștale, returnarea cu celeritate a trimiterii poștale, fără avizarea destinatarului și respectiv, fără păstrarea trimiterii poștale la dispoziția acestuia, în situația imposibilității de livrare a acesteia destinatarului, Sameday Courier va proceda la returnarea respectivei trimiteri poștale conform opțiunii expeditorului, în termenul și potrivit procedurii stabilite de Art.5.2. și Art.5.3.
5.5. În cazul în care Sameday Courier se află în imposibilitate de predare a trimiterii poștale din cauza faptului că destinatarul (sau persoana autorizată să primească trimiterea poștală) a refuzat, după caz, achitarea contravalorii bunului care face obiectul serviciului Contra ramburs sau confirmarea, în scris, a primirii trimiterii poștale în cazul serviciului Confirmare de primire, Sameday Courier va proceda la returnarea cu celeritate a respectivei trimiteri poștale, în termenul stabilit conform Art.5.3., după caz, fără avizarea destinatarului și, respectiv, fără păstrarea trimiterii poștale la dispoziția acestuia.
5.6. Termenul în care expeditorul poate solicita dovada de livrare sau de depunere a trimiterii poștale recomandate este de 9 (nouă) luni calculate de la data colectării de către Sameday Courier, iar termenul de comunicare a acesteia către expeditor va fi de 30 (treizeci) de zile calendaristice calculate de la solicitare, printr-o metodă agreată cu expeditorul sau integratorul (de exemplu, e-mail, pe suport hârtie, etc), fără a implica costuri suplimentare în sarcina expeditorului.
5.7. Trimiterile poștale care nu au putut fi predate destinatarului și nici returnate expeditorului se vor păstra de către Sameday Courier timp de 9 (nouă) luni calculate de la data depunerii lor. După expirarea acestui termen, trimiterile poștale nerevendicate vor deveni proprietatea Sameday Courier.
5.8. Dovada identității destinatarului este dată de actul său de identitate, sau împuternicire și actul de identitate, după caz. Exceptând serviciul confirmare de primire, Sameday Courier utilizează modalități suplimentare de identificare a destinatarului/persoanei autorizate să primească trimiterea poștală, respectiv pe bază de cod PIN transmis prin SMS către numărul de telefon al destinatarului ori către adresa de email a acestuia astfel indicată de către expeditor, precum și prin intermediul aplicației SAMEDAY APP.
5.9. Sameday Courier oferă Utilizatorilor disponibilitatea monitorizării electronice a parcursului trimiterii poștale (track & trace) pe întreaga durată a operațiunilor de colectare, sortare, transport sau livrare a respectivei trimiteri poștale, prin intermediul site-ului www.sameday.ro, precum și prin intermediul aplicației SAMEDAY APP.
6.1. În cazul serviciului Express care are ca obiect trimiteri poștale interne, timpul de livrare garantat este de:
6.3. Sameday Courier nu oferă și nu prestează serviciul Express având ca și obiect trimiterile poștale internaționale.
6.4. Pentru celelalte tipuri de servicii poștale având ca și obiect trimiterile poștale interne, timpii de livrare nu vor depăși 3 (trei) zile lucrătoare de la colectare.
6.5. În cazul trimiterilor poștale internaționale colectate de pe teritoriul României și care urmează a fi livrate unui destinatar aflat în unul dintre statele din Uniunea Europeană sau Spațiul Economic European (UE/SEE) sau din afara UE/SEE, precum și a celor din sens invers, timpii de livrare nu vor depăși 12 (douăsprezece) zile lucrătoare calculate de la colectare.
6.6. În cazul nerespectării timpilor/termenelor astfel stabilite în cuprinsul prezentului document (exceptând însă timpii de livrare aferenți serviciului Express), Sameday Courier va răspunde față de utilizator prin restituirea unui procent de 0,3% din valoarea tarifului serviciului respectiv.
VII. Răspunderea furnizorului de servicii poștale
7.1. Sameday Courier răspunde pentru paguba pricinuită expeditorului în cazul pierderii, furtului, distrugerii totale sau parțiale ori a deteriorării trimiterii poștale, dacă aceste împrejurări au survenit între momentul depunerii trimiterii poștale la punctul de acces și momentul livrării acesteia la destinatar. De asemenea, Sameday Courier răspunde pentru furtul, pierderea totală sau parțială, distrugerea totală sau parțială ori deteriorarea trimiterii poștale care face obiectul returnării la expeditor sau integrator, respectiv a sumei de bani care face obiectul serviciului contra ramburs ori a formularului care atestă predarea trimiterii poștale către destinatar din cadrul serviciului confirmare de primire.
7.2. Pentru serviciile poștale având ca și obiect trimiterile poștale interne, Sameday Courier răspunde după cum urmează:
7.4. Pierderea completă a conținutului este echivalentă cu pierderea trimiterii poștale.
7.5. În situația în care expeditorul a declarat o valoare mai mică a trimiterii poștale decât cea reală, despăgubirea este la nivelul valorii declarate.
7.6. În afara despăgubirilor prevăzute la Art.7.2 /lit. a), Sameday Courier va restitui și tarifele încasate la depunerea trimiterii poștale.
7.7. În cazul neefectuării prestațiilor care constituie caracteristici suplimentare ale serviciilor poștale, nominalizate de expeditor prin indicații speciale, Sameday Courier se obligă să restituie numai tarifele încasate suplimentar de la expeditor, față de tariful aplicabil pentru serviciul poștal standard.
7.8. În cazul pierderii dovezii privind predarea trimiterii poștale care face obiectul serviciului confirmare de primire, confirmată în scris de către destinatar, Sameday Courier are obligația întocmirii și punerii la dispoziția expeditorului a unui duplicat al dovezii de predare.
7.9. Sameday Courier răspunde pentru trimiterile poștale internaționale în conformitate cu prevederile legale de mai sus aplicabile serviciilor poștale având ca obiect trimiteri poștale interne.
7.10. Expeditorul poate renunța la dreptul său de despăgubire în favoarea destinatarului.
7.11. Sameday Courier este exonerat de răspundere în următoarele situații:
7.13. Sameday Courier nu este responsabil pentru eventualele alterări ale trimiterii poștale prin mijloace sau din cauze electromagnetice (de ex., demagnetizare, scanare cu raze X în cadrul procedurilor de securitate/vamale, etc).
7.14. În cazul în care livrarea trimiterilor poștale colectate de Sameday Courier este realizată de către un alt furnizor poștal, răspunderea față de orice utilizator este întotdeauna a furnizorului Sameday Courier.
VIII. Mecanismul de soluționare a reclamațiilor
8.1. Orice reclamație referitoare la un serviciu poștal oferit și prestat de Sameday Courier sau la o trimitere poștală se va face în scris și va fi trimisă, fie prin intermediul unui serviciu poștal cu confirmare de primire, fie va fi depusă la sediul Sameday Courier, fie transmisă prin e-mail la adresa office@sameday.ro sau prin aplicația informatică pusă de furnizor la dispoziția expeditorilor cu care a încheiat contracte comerciale distincte, fiecare reclamație primind un număr de înregistrare care va fi comunicat reclamantului prin aceeași modalitate prin care aceasta a fost primită sau prin cea solicitată de petent în cuprinsul reclamației, cum ar fi: prin comunicarea în scris a numărului de înregistrare, pentru cazul în care reclamația a fost depusă fizic, prin completarea corespunzătoare și semnarea confirmării de primire, pentru cazul în care reclamația a fost transmisă prin intermediul unui serviciu poștal cu confirmare de primire sau prin comunicarea numărului de înregistrare prin e-mail către adresa de e-mail de la care a fost primită sau prin intermediul aplicației informatice (către adresa de email indicată în cadrul aplicației SAMEDAY APP).
8.2. Dreptul de a face reclamație aparține:
8.5. Fiecare reclamație va trebui să fie însoțită de dovezi relevante pentru efectuarea de către furnizorul poștal a unor analize corecte și complete, corespunzătoare evenimentului reclamat (cum ar fi, după caz, copia documentului de transport, copia documentului care atestă plata tarifului aferent serviciului poștal, a chitanței/facturii emise de către furnizor, fotografii, ambalajul trimiterii poștale, bunul distrus/deteriorat care face obiectul trimiterii poștale, copia procesului verbal de constatare a daunei sau orice alte dovezi care să susțină veridicitatea afirmațiilor din reclamație).
În vederea soluționării reclamației, utilizatorul reclamant va trebui să identifice expedierea, să descrie în cuprinsul reclamației pe care o înaintează către Sameday Courier evenimentul (fapte, acte și cauze) aferent reclamației, să își formuleze susținerile și pretențiile, modalitatea de plată aleasă în cazul despăgubirii acordate de furnizor și să furnizeze informațiile necesare transmiterii despăgubirilor în situația în care reclamația se va dovedi întemeiată, precum și datele de comunicare și de contact.
8.6. Expeditorul sau destinatarul (în situația în care expeditorul renunță la dreptul său de despăgubire în favoarea destinatarului) sau împuterniciții legali ai acestora vor avea dreptul la despăgubiri, numai dacă reclamația a fost introdusă în cadrul termenului prevăzut la Art.8.4. de mai sus.
8.7. Termenul de soluționare a reclamației este de 3 (trei) luni de la data depunerii acesteia.
8.8. În cazul reclamațiilor întemeiate, plata despăgubirilor se face în termen de 30 (treizeci) de zile calendaristice calculate de la data finalizării analizei reclamației, fără a depăși însă termenul de 3 (trei) luni menționat la Art.8.7. Plata se va efectua prin virament în contul bancar comunicat de către utilizator sau prin OP, în funcție de solicitarea utilizatorului menționată în cadrul reclamației transmise.
8.9. Reclamația este considerată întemeiată atunci când este angajată răspunderea contractuală a furnizorului poștal față de expeditor sau destinatar.
8.10. Acordarea despăgubirilor nu poate fi condiționată de transferul proprietății bunului care face obiectul respectivei trimiteri poștale către Sameday Courier, cu excepția trimiterilor poștale care fac obiectul serviciilor de trimitere cu valoare declarată ori a serviciilor Contra ramburs, în cazul cărora s-au acordat despăgubiri conform dispozițiilor leg
"
	
I. Dispoziții generale
1.1. Prezentele Condiții generale privind furnizarea serviciilor poștale reglementează raporturile contractuale între subscrisa, DELIVERY SOLUTIONS SA, denumită, în continuare, „Sameday Courier”/„Furnizor”, în calitate de furnizor de servicii poștale și Utilizatori (expeditori/integratori, destinatari).
1.2. Prin comandarea de servicii poștale prin intermediul Sameday Courier, Utilizatorul își exprimă acordul expres cu privire la faptul că orice serviciu contractat poate fi prestat atât de către furnizor, precum și prin intermediul subcontractorilor săi, Sameday Courier păstrând integral răspunderea legală față de Utilizator.
1.1. Prezentele Condiții generale privind furnizarea serviciilor poștale reglementează raporturile contractuale între subscrisa, DELIVERY SOLUTIONS SA, denumită, în continuare, „Sameday Courier”/„Furnizor”, în calitate de furnizor de servicii poștale și Utilizatori (expeditori/integratori, destinatari).
1.2. Prin comandarea de servicii poștale prin intermediul Sameday Courier, Utilizatorul își exprimă acordul expres cu privire la faptul că orice serviciu contractat poate fi prestat atât de către furnizor, precum și prin intermediul subcontractorilor săi, Sameday Courier păstrând integral răspunderea legală față de Utilizator.
II. Definirea unor termeni
2.1. „Servicii poștale” reprezintă serviciile care constau în colectarea, sortarea, transportul și livrarea trimiterilor poștale.
2.2. „Furnizor de servicii poștale” – reprezintă orice persoană fizică autorizată, întreprindere individuală, întreprindere familială sau orice persoană juridică a cărei activitate constă, în tot ori în parte, în furnizarea unuia sau a mai multor servicii poștale.
2.3. „Rețea poștală” reprezintă sistemul de organizare și resursele de orice fel, utilizate de furnizorul de servicii poștale, în principal, pentru:
- colectarea trimiterilor poștale
- transportul și manipularea trimiterilor poștale de la punctele de acces și până la centrele de distribuire
- distribuirea trimiterilor poștale la adresele indicate.
2.5. „Puncte de contact” – reprezintă ansamblul instalațiilor fizice prin intermediul cărora trimiterile poștale pot fi livrate destinatarilor.
2.6. “Sisteme automate de colectare și/sau de livrare” – reprezintă puncte de acces de colectare și/sau puncte de contact de livrare nedeservite de personal, automatizate și digitalizate, care sunt utilizate pentru furnizarea de servicii poștale self-service. În rețeaua poștală deținută de Sameday Courier, sistemul automat de colectare și/sau de livrare este cunoscut sub denumirea de “locker/easybox”.
2.7. „Colectare” – reprezintă operațiunea de preluare a trimiterilor poștale realizată fie prin intermediul punctelor de acces, fie de la o adresă indicată de către expeditor.
2.8. „Livrare” – reprezintă operațiunea de predare de către furnizorul de servicii poștale a trimiterilor poștale.
2.9. „Distribuire” – reprezintă procesul care începe cu sortarea trimiterilor poștale și se încheie cu livrarea acestora la destinatari.
2.10. „Data depunerii trimiterii poștale” – reprezintă data la care trimiterea poștală a fost colectată. Dispozițiile art.181 din Legea nr.134/2010 privind Codul de procedură civilă (republicată, cu modificările și completările ulterioare) rămân aplicabile.
2.11. „Trimitere de corespondență” – reprezintă comunicarea, în formă scrisă, pe orice fel de suport fizic, care urmează să fie transportată și livrată la adresa indicată de expeditor chiar pe trimiterea în sine sau pe ambalajul acesteia. Cărțile, cataloagele, ziarele, periodicele nu sunt considerate trimiteri de corespondență.
2.12. „Trimitere poștală înregistrată” – reprezintă trimiterea poștală care face obiectul unui serviciu care are drept particularitate eliberarea de către furnizor expeditorului a unui document care să permită furnizorului identificarea internă a trimiterii în rețeaua poștală, să ateste data depunerii, precum și, de regulă, plata tarifului.
2.13. „Trimitere poștală” – reprezintă un bun adresat, aflat în forma finală în care urmează să fie transportat și livrat la adresa indicată de expeditor pe trimiterea în sine, pe ambalaj sau într-o listă de distribuție. Pe lângă trimiterile de corespondență, în această categorie sunt incluse, de exemplu, imprimatele, sacii «M», pachetele mici, coletele poștale care conțin bunuri cu sau fără valoare comercială și mandatele poștale pe suport hârtie. În această categorie nu sunt incluse trimiterile hibrid.
2.14. „Trimitere poștală internațională” – reprezintă trimitere poștală expediată de pe teritoriul României către o adresă care nu se află pe acest teritoriu sau expediată din afara teritoriului României către o adresă aflată pe teritoriul acesteia și trimiterea poștală expediată din afara teritoriului României către o adresă care nu se află pe acest teritoriu, dar aflată în tranzit pe teritoriul României.
2.15. „Colet poștal” – reprezintă trimiterea poștală cu greutatea maximă de 31,5 kg, ce conține bunuri cu sau fără valoare comercială.
2.16. „Serviciul de trimitere recomandată” – reprezintă serviciul poștal ale cărui particularități constau în oferirea unei garanții forfetare împotriva riscurilor de pierdere, furt, distrugere totală sau parțială ori deteriorare a trimiterii poștale înregistrate și în eliberarea, la cerere, ulterior depunerii, respectiv livrării trimiterii poștale, a unei dovezi privind depunerea trimiterii poștale sau livrarea la destinatar, fără a fi confirmată în scris de către acesta.
2.17. „Serviciul de trimitere contra ramburs” – reprezintă serviciul poștal a cărui particularitate constă în achitarea de către destinatar expeditorului, prin intermediul rețelei poștale, a contravalorii bunului care face obiectul trimiterii poștale înregistrate.
2.18. „Serviciul confirmare de primire” – reprezintă serviciul poștal a cărui particularitate constă în predarea către expeditor a dovezii privind predarea trimiterii poștale înregistrate, confirmată în scris de destinatar.
2.19. “Serviciul livrare specială” – reprezintă serviciul poștal având ca obiect trimiteri poștale înregistrate, a cărui particularitate constă în predarea trimiterii poștale, personal destinatarului sau persoanei autorizate să primească trimiterea poștală, potrivit indicațiilor expeditorului privind fie data și ora predării, la adresa indicată, fie ordinea de predare, în cazul mai multor destinatari.
2.20. “Serviciul express” – reprezintă serviciul poștal care presupune, în mod cumulativ:
- eliberarea de către furnizor expeditorului a unor dovezi care permit furnizorului identificarea internă a trimiterii în rețeaua poștală și care atestă data și ora depunerii, precum și, de regulă, plata tarifului;
- predarea trimiterii poștale la adresa destinatarului, personal către acesta sau către persoana autorizată să primească trimiterea poștală;
- predarea rapidă a trimiterii poștale;
- răspunderea furnizorului pentru nerespectarea timpului de livrare (prevăzut în prezentul document, în conformitate cu actele normative în vigoare).
2.22. „Expeditor” (denumit în continuare și “beneficiar”) – reprezintă persoana fizică sau juridică ce inițiază trimiterea poștală și, personal sau prin intermediul unui terț, o introduce în rețeaua poștală.
2.23. „Destinatar” – reprezintă persoana căreia îi este adresată trimiterea poștală.
2.24. „Utilizator” – orice persoană fizică sau juridică ce beneficiază de furnizarea unui serviciu poștal în calitate de expeditor sau destinatar.
2.25. „Integrator” – reprezintă orice persoană fizică sau juridică ce acționează pe bază contractuală ca intermediar între unul sau mai mulți expeditori și furnizorul de servicii poștale, a cărei activitate constă, în tot sau în parte, în generarea și prelucrarea trimiterilor poștale și introducerea acestora în rețeaua poștală a unui furnizor de servicii poștale în vederea livrării la adresa indicată de expeditor. Aceste servicii prestate de integrator nu sunt servicii poștale.
2.26. “AWB” – reprezintă documentul de transport care însoțește orice trimitere poștală (expediere), identificat printr-un cod unic care permite urmărirea trimiterii poștale în rețeaua poștală (și de transport) Sameday Courier.
2.27. „Cerințe esențiale” – reprezintă condițiile generale, fără caracter economic, prin care se impun cerințe pentru furnizarea serviciilor poștale, constând în: confidențialitatea corespondenței, asigurarea securității rețelei poștale în cazul transportului de bunuri periculoase, respectarea condițiilor de angajare, a sistemelor de securitate socială prevăzute de actele cu putere de lege sau de dispozițiile administrative și de reglementare și/sau de contractul colectiv negociat între partenerii sociali naționali, în conformitate cu legislația națională și a Uniunii Europene și, după caz, protecția datelor, a mediului și normele de planificare a teritoriului. Protecția datelor include protecția datelor cu caracter personal, confidențialitatea informațiilor transmise sau stocate și protecția dreptului la viața privată, cu respectarea prevederilor legale în vigoare.
2.28. „Sameday Courier” – reprezintă societatea Delivery Solutions SA, inclusiv orice subcontractor al societății Delivery Solutions SA, contractat de către aceasta în vederea îndeplinirii/furnizării serviciilor poștale.
2.29. “Oferta comercială” – reprezintă ansamblul ofertelor privind furnizarea de servicii poștale, cu excepția ofertelor individuale propuse în cadrul negocierilor directe.
2.30. “ANCOM” – reprezintă Autoritatea Națională pentru Administrare și Reglementare în Comunicații.
Alți termeni, sintagme ori definiții aplicabile în domeniu mai pot fi consultate în:
- Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 13/2013 privind serviciile poștale, cu modificările și completările ulterioare
- Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 34/2014 privind drepturile consumatorilor în cadrul contractelor încheiate cu profesioniștii, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, cu modificările și completările ulterioare
- Decizia ANCOM nr. 925/2023 privind regimul de autorizare generală pentru furnizarea serviciilor poștale
- Decizia președintelui ANCOM nr. 336/2013 privind mijloacele și modalitatea de transmitere de către furnizori a unor documente, date sau informații către ANCOM, cu modificările și completările ulterioare.
3.1. Felul trimiterilor poștale care fac obiectul serviciilor oferite și prestate de Sameday Courier: trimiteri poștale interne și trimiteri poștale internaționale.
3.2. Colectarea trimiterii poștale se realizează numai prin intermediul punctelor de acces nedeservite de personal (sistem automat de colectare/locker/easybox) ori prin personalul furnizorului, la punctele de acces deservite de personal sau de la adresa indicată de expeditor.
3.3. Colectarea de către furnizor a trimiterii poștale se realizează chiar dacă aceasta nu are indicat numele/denumirea sau adresa expeditorului, excepție făcând Serviciul Contra ramburs.
3.5. În cazul serviciului Contra ramburs, Sameday Courier are obligația de a încasa de la destinatar, la predarea trimiterii poștale, rambursul declarat de către expeditor și de a-l transmite ulterior expeditorului. Plata rambursului de către destinatar se poate efectua atât în numerar (cash), cât și online cu card bancar, urmând ca sumele colectate cu titlu de ramburs să fie transferate către expeditor exclusiv în contul bancar indicat de acesta și al cărui titular este. Limita maximă a rambursului colectat în numerar este de 5.000,00 RON (pentru serviciul Contra ramburs având ca destinatari persoane juridice) și 10.000,00 RON (pentru serviciul Contra ramburs având ca destinatari persoane fizice), per trimitere poștală internă sau internațională. Termenul de returnare către expeditor a contravalorii bunurilor (sumei colectate de la destinatar cu titlu de ramburs) este de 5 (cinci) zile lucrătoare de la livrarea trimiterii poștale. Moneda admisă în care se poate face colectarea și achitarea sumelor în cazul serviciului Contra ramburs este RON. Pentru serviciul Contra ramburs având ca obiect trimiteri poștale internaționale, rambursul va fi colectat în moneda națională a țării de colectare/destinație sau moneda Euro, dacă politica monetară a țării de destinație permite acest lucru. De la aceste condiții, respectiv de la limita maximă acceptată ori modalitatea de colectare sau de achitare a sumelor de bani, în cazul serviciului Contra ramburs, se poate deroga doar prin intermediul unor contracte comerciale încheiate în formă scrisă, în baza unor oferte individuale negociate distinct.
3.6. În cazul serviciului de trimitere cu valoare declarată, limita maximă a valorii declarate bunurilor care fac obiectul trimiterii poștale interne sau internaționale nu poate depăși suma de 40.000 RON (sau echivalentul în moneda națională a țării de colectare/destinație sau moneda Euro). În vederea asigurării trimiterii poștale la valoarea declarată, indiferent dacă acesta reprezintă serviciu principal sau o caracteristică suplimentară a altui serviciu, expeditorul trebuie să achite în cazul acestuia, suplimentar tarifului serviciului poștal, și un tarif de 1% din valoarea declarată menționată. De la aceste condiții, inclusiv de la limita maximă acceptată a valorii declarate, se poate deroga doar prin intermediul unor contracte comerciale încheiate în formă scrisă, în baza unor oferte individuale negociate distinct. De asemenea, în cazul serviciului de trimitere cu valoare declarată, termenul în care expeditorul poate solicita Sameday Courier dovada privind depunerea, respectiv livrarea trimiterii poștale care face obiectul acestui tip de serviciu este de 9 (nouă) luni calculate de la data depunerii acesteia, iar termenul de comunicare către expeditor a dovezii va fi de 30 (treizeci) de zile calendaristice calculate de la solicitare, printr-o metodă agreată cu expeditorul sau integratorul (de exemplu, e-mail, pe suport hârtie, etc), fără a implica costuri suplimentare în sarcina expeditorului. Dovada identității expeditorului ori a calității de reprezentant al expeditorului a persoanei care depune trimiterea poștală care face obiectul serviciului de trimitere cu valoare declarată este actul de identitate sau împuternicire și actul de identitate, după caz.
3.7. Sameday Courier oferă și prestează serviciul de confirmare de primire și serviciul de livrare specială, având ca obiect doar trimiteri poștale interne.
3.9. Pentru a fi depuse în rețeaua poștală a furnizorului Sameday Courier, trimiterile poștale trebuie să fie ambalate și etichetate (acolo unde este cazul) corespunzător naturii bunului care face obiectul trimiterii poștale și care să corespundă greutății, formei și naturii conținutului, cât și modului și duratei transportului, prin asigurarea unui înveliș exterior opac astfel încât conținutul să nu poată fi vizualizat și să nu fie posibil accesul la conținutul trimiterilor poștale. Ambalarea trimiterilor poștale intră în răspunderea expeditorului. Pentru a fi acceptate în rețeaua poștală, trimiterile poștale trebuie să îndeplinească următoarele condiții de ambalare:
- ambalarea trimiterii poștale trebuie să fie realizată corespunzător naturii bunului/conținutului trimiterii poștale, iar trimiterea trebuie să fie ambalată astfel încât să prevină deteriorarea conținutului în condițiile unei manipulări manuale și mecanice.
- ambalarea nu trebuie să permită deteriorarea conținutului trimiterii poștale datorită manipulării succesive, a presiunii, ambalarea putându-se realiza prin utilizarea cutiilor din carton, placaj, lemn, plastic, metal și/sau ambalaje netipizate.
- asigurarea etanșeității recipientelor care fac obiectul trimiterilor poștale, care trebuie să nu permită scurgerea sau vărsarea conținutului în timpul transportului, sortării, manipulării trimiterilor poștale și/sau producerea de pagube instalațiilor utilizate în procesul de sortare, manipulare, transport și livrare a trimiterilor poștale sau a celorlalte trimiteri poștale sau alte bunuri.
- trimiterile poștale trebuie să fie închise și sigilate de către expeditor. Sameday Courier nu colectează (nu ridică și/sau nu primește) trimiteri poștale neînchise și nesigilate.
- transportul trimiterilor poștale impune o ambalare corespunzătoare, astfel încât conținutul trimiterilor poștale să fie suficient protejat față de manipularea cauzată de echipamentele aferente, de condițiile climatice variate (unde este cazul) și de manipularea mecanică (înălțimea de cădere în diagonală de la 80 cm).
- trimiterile poștale care conțin bunuri fragile sau care necesită o manipulare specială vor trebui ambalate și etichetate corespunzător de către expeditor, utilizând ca umplutură folie cu bule, talaș, polistiren antișoc sau alt material care atenuează șocul mecanic, și să aibă aplicată eticheta/inscripția „Fragil“.
Recomandări, metode și instrucțiuni cu privire la ambalarea trimiterilor poștale, în funcție de natura bunurilor care pot face obiectul trimiterilor poștale, sunt disponibile utilizatorilor prin publicarea pe pagina sameday.ro/modalitati-de-ambalare. Datele destinatarilor și, acolo unde este cazul, ale expeditorilor vor trebui să conțină și numărul de telefon al destinatarului, respectiv al expeditorului, acestea fiind utile Sameday Courier în vederea realizării eficiente a serviciilor poștale.
- Trimiterile poștale constând în bunuri al căror transport este interzis (fie chiar și numai pe o porțiune din parcurs) prin dispoziții legale interne și internaționale.
- Trimiterile poștale al căror ambalaj prezintă inscripții care contravin ordinii publice sau bunelor moravuri, precum și trimiterile poștale constând în bunuri care contravin ordinii publice sau bunelor moravuri, dacă se depun neambalate sau în ambalaj transparent.
- Trimiterile poștale care prezintă etichete sau inscripții vechi neîndepărtate.
- Trimiteri poștale care au ca obiect bunuri cu valoare specială, cum ar fi antichități, lucrări de artă, tablouri, blănuri, covoare, bani, bijuterii din metale prețioase, pietre prețioase.
- Arme de foc – așa cum acestea sunt definite de legea aplicabilă în România și, după caz, de către o țară de tranzit sau de către țara de expediere și/sau de destinație.
- Trimiterile poștale care, prin modalitatea lor de ambalare, pot cauza deteriorări ale unor bunuri sau pot pune în pericol persoane, mediul,
- Bunuri și produse perisabile, animale vii, materiale pentru examinări medicale sau biologice, deșeuri medicale, rămășițe umane sau animale, părți ale corpului și/sau organe.
- dimensiune plic – 210 mm X 297 mm (format A4)
- greutate plic – 3 Kg
- greutate (fizică) colet – 31,5 Kg
- lungime maximă colet a unei lături a coletului nu trebuie să depășească 300 cm
- circumferință + lungime (maximă) colet: 500 cm (circumferința = 2 x înălțime + 2 x lățime).
- unitatea minimă de taxare a unei trimiteri poștale este de 1 kg (rotunjirea greutății fizice se realizează prin majorare, atunci când greutatea depășește 0.01 grame).
- GIRTH – L + (l + h) x 2 > 340 cm
- o trimitere poștală poate conține 1 (una) sau mai multe piese.
3.13. Toate serviciile poștale ce au ca obiect trimiteri poștale interne, furnizate de către Sameday Courier, pot fi prestate fie utilizând mijloace proprii, fie prin intermediul subcontractorilor. Serviciile poștale ce au ca obiect trimiteri poștale internaționale se prestează exclusiv prin intermediul subcontractorilor.
3.14. Tariful serviciilor poștale poate fi achitat prin virament în cont bancar, cel târziu la momentul depunerii trimiterii poștale în rețeaua poștală a Sameday Courier. Excepție fac trimiterile poștale care fac obiectul unor servicii poștale oferite și prestate în temeiul unui contract de furnizare de servicii poștale încheiat distinct cu expeditorul, în cazul cărora tariful serviciului poștal se va achita prin virament în cont bancar, pe baza unei facturi emise de către Furnizor bilunar sau lunar, în termen de 5 (cinci) zile calendaristice de la data comunicării facturii.
3.15. Tariful serviciului poștal se percepe/se plătește în RON (Leu), la greutatea taxabilă a trimiterilor poștale, respectiv la cea mai mare dintre valoarea calculată dintre greutatea fizică și greutatea volumetrică. Greutatea taxabilă maximă admisă a unei trimiteri poștale este de 31,5 kg. Greutatea volumetrică a unui colet poștal se calculează după formulă: lungime x lățime x înălțime (măsurate în centimetri)/6000.
3.16. Sameday Courier practică tarife standard, precum și tarife negociate, stabilite prin contractele încheiate cu expeditorii/beneficiarii săi.
IV. Predarea trimiterii poștale către destinatar
4.1. Predarea trimiterii poștale care face obiectul tuturor serviciilor poștale prestate de Sameday Courier se face la adresa indicată de expeditor, personal către destinatar sau către persoana autorizată să primească trimiterea poștală ori la punctul de contact al Sameday Courier (deservit ori nedeservit de personal, inclusiv la sistemul automat de livrare), personal către destinatar sau către persoana autorizată să primească trimiterea poștală, după transmiterea prealabilă a unui aviz (transmis prin SMS sau email, dar și prin intermediul aplicației SAMEDAY APP, având conținutul corespunzător prevăzut de actele normative) care să anunțe sosirea trimiterii poștale. Livrarea trimiterii poștale prin intermediul sistemului automat de livrare (locker) se efectuează în fiecare zi a săptămânii.
4.2. În cazul serviciului express sau al serviciului livrare specială, predarea trimiterii poștale de către Sameday Courier se realizează la adresa indicată de către expeditor, personal către destinatar sau către persoana autorizată să primească trimiterea poștală.
4.3. În cazul serviciului confirmare de primire, Sameday Courier va preda trimiterea poștală care face obiectul acestui serviciu poștal numai cu condiția ca destinatarul ori persoana autorizată să primească trimiterea poștală să confirme, în scris, primirea trimiterii poștale, prin indicarea datei, a numelui și prenumelui în clar, a calității sale în raport cu destinatarul și, respectiv, prin adăugarea semnăturii, pe formularul stabilit și utilizat de Sameday în cazul acestui serviciu. Termenul de returnare a dovezii de primire (confirmată în scris de către destinatar) este de 5 (cinci) zile lucrătoare de la livrare.
4.4. În cazul în care predarea trimiterii poștale se realizează prin intermediul sistemelor automate de livrare (locker/easybox), Sameday Courier va păstra trimiterea poștală în locker, în vederea ridicării de către destinatar, minimum 36 de ore, termen care se calculează de la ora avizării acestuia cu privire la faptul că trimiterea poștală a fost depusă și încărcată în sistemul automat, care, de altfel, va fi comunicat utilizatorului, în cadrul avizului transmis în vederea ridicării din locker a trimiterii poștale. Prin intermediul unor contracte comerciale, negociate individual cu expeditorii, se pot stabili termene de păstrare mai mari sau posibilitatea prelungirii termenului de păstrare inițial.
4.5. Sameday Courier are dreptul de a refuza predarea către destinatar a trimiterii poștale, când trimiterea poștală preluată prin punctele de acces nedeservite de personal (cu precădere în situația sistemului automat de livrare) nu respectă condițiile generale de acceptare stabilite de Furnizor, precum și în situația în care expeditorul nu a plătit integral tariful corespunzător serviciului poștal ales/comandat.
4.6. Sameday Courier poate distruge trimiterea poștală care a produs sau poate produce iminent pagube importante persoanelor, mediului, instalațiilor utilizate sau altor trimiteri poștale, cu respectarea legislației aplicabile și, atunci când este posibil, cu informarea expeditorului. În acest caz contractul încetează de drept, sarcina probei revenind în aceste circumstanțe furnizorului poștal Sameday Courier.
5.1. Cu excepția trimiterilor poștale care fac obiectul serviciului Express și/sau serviciului livrare specială (în cazul căruia s-a solicitat de către expeditor predarea la data și ora stabilită de către acesta, la adresa indicată), în cazul imposibilității de predare a trimiterilor poștale către destinatar (sau persoana autorizată), deoarece acesta nu a fost găsit la adresa indicată de expeditor, adresa destinatarului nu există sau la adresa indicată nu există nicio construcție sau un recipient la care trimiterea poștală să poată fi predată ori un serviciu disponibil destinat primirii trimiterilor poștale, respectiv în situația în care trimiterea poștală nu a fost ridicată de la sistemul automat de livrare, Sameday Courier va înștiința destinatarul printr-un aviz (sms sau email, precum și prin aplicația SAMEDAY APP), cu privire la încercarea de livrare a trimiterii poștale și va păstra, la punctul de contact, în vederea predării, trimiterea poștală pentru o perioadă de 5 (cinci) zile lucrătoare calculate de la data avizării acestuia. În aceste cazuri, Sameday Courier are dreptul de a stabili în Ofertele sale comerciale, tarife suplimentare pentru returnarea trimiterilor poștale.
5.2. Trimiterile poștale nelivrate destinatarului din una dintre cauzele prevăzute mai sus se vor returna expeditorului (cu înștiințare prealabilă prin intermediul unui aviz), la adresa acestuia, iar, în cazul imposibilității de predare la adresa acestuia (de ex., expeditorul nu a fost găsit la adresa indicată), returnarea către expeditor a trimiterii poștale se va realiza la punctul de acces/de contact al Sameday Courier. Trimiterile poștale se returnează și se tarifează conform Ofertei comerciale și, acolo unde este cazul, conform tarifelor agreate distinct cu expeditorul prin intermediul contractului încheiat cu acesta în baza unor oferte individuale.
5.3. Termenul de returnare a trimiterii poștale interne este de 5 (cinci) zile lucrătoare calculate de la data expirării perioadei de păstrare avizate sau de la data încercării de livrare, după caz. Termenul de returnare a trimiterilor poștale internaționale este de 7 (șapte) zile lucrătoare de la data expirării perioadei de păstrare avizate sau de la data încercării de livrare. În cazul imposibilității inițiale de predare către expeditor a trimiterii poștale returnate, Sameday Courier va înștiința expeditorul printr-un aviz care să anunțe încercarea de returnare a trimiterii poștale și va păstra, la punctul de contact, în vederea predării, trimiterea poștală care nu a putut fi predată acestuia, pentru o perioadă de 5 zile de la data avizării acestuia.
5.4. Sameday Courier oferă posibilitatea returnării cu celeritate a trimiterii poștale fără avizarea destinatarului și, respectiv, fără păstrarea trimiterii poștale la dispoziția acestuia. Astfel, în situația în care expeditorul a solicitat în scris furnizorului poștal, la momentul depunerii trimiterii poștale, returnarea cu celeritate a trimiterii poștale, fără avizarea destinatarului și respectiv, fără păstrarea trimiterii poștale la dispoziția acestuia, în situația imposibilității de livrare a acesteia destinatarului, Sameday Courier va proceda la returnarea respectivei trimiteri poștale conform opțiunii expeditorului, în termenul și potrivit procedurii stabilite de Art.5.2. și Art.5.3.
5.5. În cazul în care Sameday Courier se află în imposibilitate de predare a trimiterii poștale din cauza faptului că destinatarul (sau persoana autorizată să primească trimiterea poștală) a refuzat, după caz, achitarea contravalorii bunului care face obiectul serviciului Contra ramburs sau confirmarea, în scris, a primirii trimiterii poștale în cazul serviciului Confirmare de primire, Sameday Courier va proceda la returnarea cu celeritate a respectivei trimiteri poștale, în termenul stabilit conform Art.5.3., după caz, fără avizarea destinatarului și, respectiv, fără păstrarea trimiterii poștale la dispoziția acestuia.
5.6. Termenul în care expeditorul poate solicita dovada de livrare sau de depunere a trimiterii poștale recomandate este de 9 (nouă) luni calculate de la data colectării de către Sameday Courier, iar termenul de comunicare a acesteia către expeditor va fi de 30 (treizeci) de zile calendaristice calculate de la solicitare, printr-o metodă agreată cu expeditorul sau integratorul (de exemplu, e-mail, pe suport hârtie, etc), fără a implica costuri suplimentare în sarcina expeditorului.
5.7. Trimiterile poștale care nu au putut fi predate destinatarului și nici returnate expeditorului se vor păstra de către Sameday Courier timp de 9 (nouă) luni calculate de la data depunerii lor. După expirarea acestui termen, trimiterile poștale nerevendicate vor deveni proprietatea Sameday Courier.
5.8. Dovada identității destinatarului este dată de actul său de identitate, sau împuternicire și actul de identitate, după caz. Exceptând serviciul confirmare de primire, Sameday Courier utilizează modalități suplimentare de identificare a destinatarului/persoanei autorizate să primească trimiterea poștală, respectiv pe bază de cod PIN transmis prin SMS către numărul de telefon al destinatarului ori către adresa de email a acestuia astfel indicată de către expeditor, precum și prin intermediul aplicației SAMEDAY APP.
5.9. Sameday Courier oferă Utilizatorilor disponibilitatea monitorizării electronice a parcursului trimiterii poștale (track & trace) pe întreaga durată a operațiunilor de colectare, sortare, transport sau livrare a respectivei trimiteri poștale, prin intermediul site-ului www.sameday.ro, precum și prin intermediul aplicației SAMEDAY APP.
6.1. În cazul serviciului Express care are ca obiect trimiteri poștale interne, timpul de livrare garantat este de:
- 12 h, pentru livrarea trimiterilor poștale colectate și livrate în aceeași localitate,
- 24 h, pentru livrarea trimiterilor poștale între reședințele de județ și intrajudețean,
- 36 h, pentru livrarea trimiterilor poștale între oricare alte două localități de pe teritoriul României.
6.3. Sameday Courier nu oferă și nu prestează serviciul Express având ca și obiect trimiterile poștale internaționale.
6.4. Pentru celelalte tipuri de servicii poștale având ca și obiect trimiterile poștale interne, timpii de livrare nu vor depăși 3 (trei) zile lucrătoare de la colectare.
6.5. În cazul trimiterilor poștale internaționale colectate de pe teritoriul României și care urmează a fi livrate unui destinatar aflat în unul dintre statele din Uniunea Europeană sau Spațiul Economic European (UE/SEE) sau din afara UE/SEE, precum și a celor din sens invers, timpii de livrare nu vor depăși 12 (douăsprezece) zile lucrătoare calculate de la colectare.
6.6. În cazul nerespectării timpilor/termenelor astfel stabilite în cuprinsul prezentului document (exceptând însă timpii de livrare aferenți serviciului Express), Sameday Courier va răspunde față de utilizator prin restituirea unui procent de 0,3% din valoarea tarifului serviciului respectiv.
VII. Răspunderea furnizorului de servicii poștale
7.1. Sameday Courier răspunde pentru paguba pricinuită expeditorului în cazul pierderii, furtului, distrugerii totale sau parțiale ori a deteriorării trimiterii poștale, dacă aceste împrejurări au survenit între momentul depunerii trimiterii poștale la punctul de acces și momentul livrării acesteia la destinatar. De asemenea, Sameday Courier răspunde pentru furtul, pierderea totală sau parțială, distrugerea totală sau parțială ori deteriorarea trimiterii poștale care face obiectul returnării la expeditor sau integrator, respectiv a sumei de bani care face obiectul serviciului contra ramburs ori a formularului care atestă predarea trimiterii poștale către destinatar din cadrul serviciului confirmare de primire.
7.2. Pentru serviciile poștale având ca și obiect trimiterile poștale interne, Sameday Courier răspunde după cum urmează:
- în caz de pierdere, furt sau distrugere totală:
- cu întreaga valoare declarată, pentru o trimitere poștală care face obiectul unui serviciu de trimitere cu valoare declarată, inclusiv dacă respectiva trimitere poștală face sau nu obiectul unui serviciu contra ramburs.
- cu valoarea rambursului, pentru o trimitere poștală care face obiectul unui serviciu contra ramburs fără valoare declarată.
- cu suma reprezentând de 5 ori tariful serviciului, pentru trimiterile poștale care nu fac obiectul unui serviciu de trimitere cu valoare declarată sau unui serviciu contra ramburs.
- în caz de pierdere ori distrugere parțială sau deteriorare:
- cu valoarea declarată pentru partea lipsă, distrusă sau deteriorată ori cu cota-parte corespunzătoare greutății lipsă din valoarea declarată, pentru trimiterile poștale care fac obiectul unui serviciu de trimitere cu valoare declarată.
- cu suma reprezentând de 5 ori tariful serviciului pentru trimiterile poștale care nu fac obiectul unui serviciu de trimitere cu valoare declarată.
- în cazul unei trimiteri care face obiectul unui serviciu contra ramburs, furnizorul de servicii poștale răspunde cu întreaga valoare a rambursului pentru situația în care nu a restituit expeditorului întreaga valoare a acestuia sau cu diferența corespunzătoare până la valoarea integrală a acestuia, în cazul în care rambursul a fost încasat parțial de la destinatar.
7.4. Pierderea completă a conținutului este echivalentă cu pierderea trimiterii poștale.
7.5. În situația în care expeditorul a declarat o valoare mai mică a trimiterii poștale decât cea reală, despăgubirea este la nivelul valorii declarate.
7.6. În afara despăgubirilor prevăzute la Art.7.2 /lit. a), Sameday Courier va restitui și tarifele încasate la depunerea trimiterii poștale.
7.7. În cazul neefectuării prestațiilor care constituie caracteristici suplimentare ale serviciilor poștale, nominalizate de expeditor prin indicații speciale, Sameday Courier se obligă să restituie numai tarifele încasate suplimentar de la expeditor, față de tariful aplicabil pentru serviciul poștal standard.
7.8. În cazul pierderii dovezii privind predarea trimiterii poștale care face obiectul serviciului confirmare de primire, confirmată în scris de către destinatar, Sameday Courier are obligația întocmirii și punerii la dispoziția expeditorului a unui duplicat al dovezii de predare.
7.9. Sameday Courier răspunde pentru trimiterile poștale internaționale în conformitate cu prevederile legale de mai sus aplicabile serviciilor poștale având ca obiect trimiteri poștale interne.
7.10. Expeditorul poate renunța la dreptul său de despăgubire în favoarea destinatarului.
7.11. Sameday Courier este exonerat de răspundere în următoarele situații:
- paguba s-a produs ca urmare a faptei expeditorului sau destinatarului.
- trimiterea poștală a fost primită fără obiecții de către destinatar, cu excepția reclamațiilor referitoare la pierderea, furtul, deteriorarea sau distrugerea totală ori parțială a conținutului trimiterii poștale.
- paguba s-a produs ca urmare a unui caz de forță majoră sau a cazului fortuit.
7.13. Sameday Courier nu este responsabil pentru eventualele alterări ale trimiterii poștale prin mijloace sau din cauze electromagnetice (de ex., demagnetizare, scanare cu raze X în cadrul procedurilor de securitate/vamale, etc).
7.14. În cazul în care livrarea trimiterilor poștale colectate de Sameday Courier este realizată de către un alt furnizor poștal, răspunderea față de orice utilizator este întotdeauna a furnizorului Sameday Courier.
VIII. Mecanismul de soluționare a reclamațiilor
8.1. Orice reclamație referitoare la un serviciu poștal oferit și prestat de Sameday Courier sau la o trimitere poștală se va face în scris și va fi trimisă, fie prin intermediul unui serviciu poștal cu confirmare de primire, fie va fi depusă la sediul Sameday Courier, fie transmisă prin e-mail la adresa office@sameday.ro sau prin aplicația informatică pusă de furnizor la dispoziția expeditorilor cu care a încheiat contracte comerciale distincte, fiecare reclamație primind un număr de înregistrare care va fi comunicat reclamantului prin aceeași modalitate prin care aceasta a fost primită sau prin cea solicitată de petent în cuprinsul reclamației, cum ar fi: prin comunicarea în scris a numărului de înregistrare, pentru cazul în care reclamația a fost depusă fizic, prin completarea corespunzătoare și semnarea confirmării de primire, pentru cazul în care reclamația a fost transmisă prin intermediul unui serviciu poștal cu confirmare de primire sau prin comunicarea numărului de înregistrare prin e-mail către adresa de e-mail de la care a fost primită sau prin intermediul aplicației informatice (către adresa de email indicată în cadrul aplicației SAMEDAY APP).
8.2. Dreptul de a face reclamație aparține:
- expeditorului sau împuternicitul legal al acestuia.
- destinatarului sau împuternicitul legal al acestuia.
- pierderea, furtul, distrugerea/deteriorarea totală sau parțială a trimiterilor poștale.
- nerespectarea timpilor de livrare a trimiterilor poștale ori a termenelor stabilite în prezentul document, conform contractului (care se consideră) încheiat între furnizor și beneficiar.
- conduita profesională a personalului (angajat sau subcontractat) Sameday Courier.
- orice alte obiecții referitoare la calitatea prestațiilor/prestarea necorespunzătoare ori neprestarea serviciilor.
8.5. Fiecare reclamație va trebui să fie însoțită de dovezi relevante pentru efectuarea de către furnizorul poștal a unor analize corecte și complete, corespunzătoare evenimentului reclamat (cum ar fi, după caz, copia documentului de transport, copia documentului care atestă plata tarifului aferent serviciului poștal, a chitanței/facturii emise de către furnizor, fotografii, ambalajul trimiterii poștale, bunul distrus/deteriorat care face obiectul trimiterii poștale, copia procesului verbal de constatare a daunei sau orice alte dovezi care să susțină veridicitatea afirmațiilor din reclamație).
În vederea soluționării reclamației, utilizatorul reclamant va trebui să identifice expedierea, să descrie în cuprinsul reclamației pe care o înaintează către Sameday Courier evenimentul (fapte, acte și cauze) aferent reclamației, să își formuleze susținerile și pretențiile, modalitatea de plată aleasă în cazul despăgubirii acordate de furnizor și să furnizeze informațiile necesare transmiterii despăgubirilor în situația în care reclamația se va dovedi întemeiată, precum și datele de comunicare și de contact.
8.6. Expeditorul sau destinatarul (în situația în care expeditorul renunță la dreptul său de despăgubire în favoarea destinatarului) sau împuterniciții legali ai acestora vor avea dreptul la despăgubiri, numai dacă reclamația a fost introdusă în cadrul termenului prevăzut la Art.8.4. de mai sus.
8.7. Termenul de soluționare a reclamației este de 3 (trei) luni de la data depunerii acesteia.
8.8. În cazul reclamațiilor întemeiate, plata despăgubirilor se face în termen de 30 (treizeci) de zile calendaristice calculate de la data finalizării analizei reclamației, fără a depăși însă termenul de 3 (trei) luni menționat la Art.8.7. Plata se va efectua prin virament în contul bancar comunicat de către utilizator sau prin OP, în funcție de solicitarea utilizatorului menționată în cadrul reclamației transmise.
8.9. Reclamația este considerată întemeiată atunci când este angajată răspunderea contractuală a furnizorului poștal față de expeditor sau destinatar.
8.10. Acordarea despăgubirilor nu poate fi condiționată de transferul proprietății bunului care face obiectul respectivei trimiteri poștale către Sameday Courier, cu excepția trimiterilor poștale care fac obiectul serviciilor de trimitere cu valoare declarată ori a serviciilor Contra ramburs, în cazul cărora s-au acordat despăgubiri conform dispozițiilor leg
