Se incarca...

"
TERMENI ȘI CONDIȚII APLICABILE SERVICIILOR DE CURIERAT ȘI TRANSPORT CARGUS

APLICABILITATE 
Termenii și Condițiile sunt aplicabile în efectuarea serviciilor de curierat și de transport marfă paletizată. Serviciile oferite de CARGUS și caracteristicile acestora se regăsesc în Ofertele Comerciale publicate la adresa www.cargus.ro. CARGUS informează Beneficiarii că serviciile oferite se pot realiza, total sau parțial, și prin intermediul subcontractorilor săi, în condițiile stabilite de CARGUS. Răspunderea pentru serviciile comandate aparține societății CARGUS.


ACCEPTAREA TERMENILOR ȘI CONDIȚIILOR
În momentul preluării de către CARGUS a expedierii, Beneficiarul acceptă Termenii și Condițiile de Transport, precum și Condițiile Generale de Furnizare a Serviciilor Poștale aprobate de ANCOM și publicate pe site-ul https://www.cargus.ro/conditii-generale-de-furnizare-a-serviciilor-postal/, indiferent dacă a semnat sau nu Nota de Transport (NT).


BUNURI PERICULOASE, INTERZISE ȘI RESTRICȚIONATE LA TRANSPORT; VALORI MAXIME ADMISE 
CARGUS nu acceptă preluarea bunurilor periculoase, restricționate sau interzise la transport, în acord cu specificațiile internaționale IATA, DGR, ICAO, TI, ADR, IMDG sau alte reglementări interne sau internaționale. Informațiile cu privire la bunurile periculoase, interzise sau restricționate la transport se regăsesc publicate pe site-ul societății, https://www.cargus.ro/wp-content/uploads/CG-modalitati-de-ambalare-si-restrictii-la-transport.pdf.
Valorile maxime admise de Cargus pentru valoarea declarată și, respectiv, pentru ramburs, în cazul trimiterilor poștale care fac obiectul unui serviciu de trimitere cu valoare declarată sau al serviciului Contra Ramburs sunt următoarele:
  • 5.000,00 RON (pentru serviciul Contra Ramburs, având ca destinatari persoane juridice).
  • 10.000,00 RON (pentru serviciul Contra Ramburs, având ca destinatari persoane fizice).
  • 23.000,00 RON (pentru trimiterile poștale cu valoare declarată).
  • 1.000,00 RON (pentru serviciul Contra Ramburs sau pentru trimiterile poștale cu valoare declarată, indiferent de calitatea destinatarului - pentru livrarea la locker sau la un punct de contact Cargus).

INSPECȚIE 
Înainte de preluare, CARGUS are dreptul să inspecteze în orice moment expedierea Beneficiarului, fără a o deschide fără permisiunea acestuia, în situația în care există indicii că bunurile preluate fac parte din categoria bunurilor periculoase, interzise sau restricționate la transport sau când acestea periclitează iminent buna desfășurare a serviciului de transport.


RUTE 
Rutele precum și modalitățile de transport ale expedierilor Beneficiarului sunt la aprecierea CARGUS.


TARIFE. MODALITĂȚI DE PLATĂ 
Tarifele standard aferente serviciilor oferite de CARGUS se regăsesc în Ofertele Comerciale. Atât tarifele standard, cât și tarifele negociate și stabilite contractual se aplică după cum urmează:
  • În cazul serviciilor de curierat: Tariful se aplică pentru cea mai mare dintre greutatea fizică (gravimetrică) reală a trimiterii poștale și greutatea volumetrică, care se calculează conform formulei: lungime x lățime x înălțime (măsurate în centimetri) /6000.
  • Greutatea taxabilă maximă admisă a unei trimiteri poștale nu va depăși 31 kg.
  • Lungimea maximă a unei laturi a unui colet nu va depăși 160 cm.
  • Suma dimensiunilor (L+l+h) unui colet nu va depăși 180 cm.
În cazul serviciilor de transport:
  • Tariful se aplică pentru cea mai mare dintre greutatea fizică (gravimetrică) a expedierii și greutatea volumetrică, care se calculează conform formulei: lungime x lățime x înălțime (măsurate în centimetri) /6000.
  • Suma dimensiunilor (L+l+h) unui colet cu o greutate taxabilă între 32 kg și 50 kg nu va depăși 180 cm.
  • O expediere conține 1 (una) singură piesă.
  • Greutatea fizică (gravimetrică) a unui palet nu va depăși 800 kg.
  • Dimensiunile maxime ale unui palet sunt următoarele: 120 x 80 x 180 (cm).
În cazul în care greutatea taxabilă sau dimensiunile (lungime, lățime, înălțime) unei expedieri depășesc limitele definite mai sus, Prestatorul va aplica costurile adiționale prezentate în Ofertele Comerciale. Beneficiarul este integral responsabil pentru toate consecințele rezultând din declarațiile/instrucțiunile inexacte sau eronate furnizate Prestatorului și ocazionate de efectuarea serviciului.
În cazul în care informațiile declarate de către Beneficiar cu referire la caracteristicile expedierilor (greutate gravimetrică/fizică, dimensiuni) sunt eronate, CARGUS își rezervă dreptul și poate efectua cântărirea/măsurarea acestora la momentul preluării cu instrumente de măsură omologate corespunzător (în particular, cântare) pentru determinarea caracteristicilor reale ale expedierilor, în vederea tarifării corecte.
În cazul Beneficiarului care a încheiat cu CARGUS un contract de prestări servicii, acesta este de acord să achite contravaloarea serviciului comandat în termenul de plată stabilit contractual, termen de plată care curge de la data emiterii facturii aferente serviciilor prestate. Factura se va emite în RON, cu frecvența săptămânală/bilunară/lunară, stabilită contractual, iar plata se va efectua în contul bancar al CARGUS. Facturile emise de CARGUS pot fi contestate în scris de către Beneficiar în termen de maxim 5 (cinci) zile calculate de la data emiterii. Necontestarea facturii în termenul prevăzut mai sus reprezintă acceptarea tacită și necondiționată la plata sumelor facturate iar Beneficiarul nu mai are dreptul de a contesta factura.
În cazul în care Beneficiarul nu achită factura în termenul menționat, acesta va datora penalități de 0,15% pe fiecare zi de întârziere, calculate la suma datorată, până la data achitării integrale a acesteia. Penalitățile calculate pot depăși debitul inițial. În caz de neplată de către Beneficiar a serviciilor prestate, CARGUS își rezervă dreptul de a nu mai efectua servicii decât cu plata în numerar sau în avans a serviciilor comandate, la tarifele standard din Ofertele Comerciale.
În cazul Beneficiarului care nu a încheiat cu CARGUS un contract de prestări servicii, acesta este de acord să achite contravaloarea serviciului comandat, în numerar, în momentul preluării expedierii de către Prestator.
În baza dispozițiilor Art. 2495 din Codul Civil Român, Beneficiarul își exprimă în mod expres acordul cu privire la dreptul de retenție al Prestatorului asupra expedierilor preluate și care urmează a fi transportate la destinație, până la achitarea integrală a oricărei datorii a Beneficiarului, față de CARGUS scadentă și neachitată.


ADRESE GREȘITE/IMPOSIBILITATE DE LIVRARE 
În cazul în care adresa de destinație specificată de către Beneficiar pe Nota de Transport este greșită, CARGUS va informa Beneficiarul prin orice mijloc de comunicare (telefonic sau în scris, pe fax sau e-mail, prin SMS sau prin platforma online de urmărire a coletelor). CARGUS va efectua 1 (o) încercare gratuită de livrare a trimiterii poștale. În cazul în care expedierea nu poate fi livrată (de ex. destinatar lipsă de la domiciliu), CARGUS va aviza destinatarul și va păstra trimiterea poștală la punctul de contact, în vederea predării către destinatar, pentru o perioadă de 5 (cinci) zile calendaristice de la data avizării destinatarului, perioadă ce nu implică tarife suplimentare.
Beneficiarul este de acord să plătească orice taxe sau costuri suplimentare generate de returnarea expedierii, redirecționarea ei, de distrugerea sau încercarea de efectuare a unei noi livrări conform noii solicitări, la tarifele CARGUS standard aplicabile în momentul efectuării transportului.


RESPONSABILITATEA BENEFICIARULUI 
Prin acceptarea prezenților Termeni și Condiții, Beneficiarul (în calitatea sa de expeditor) garantează următoarele: a) Nota de transport va fi completată corect, complet și lizibil și va conține toate informațiile aferente serviciului comandat; b) În cazul serviciului de transport, odată cu predarea expedierii, Beneficiarul va remite către CARGUS documentele aferente mărfii (avizul de expediție și/sau factura acesteia). În situația în care, în efectuarea serviciului de transport, organele abilitate efectuează inspecții ale mărfurilor și se constată că lipsesc documente care trebuiau să însoțească marfa transportată sau că aceste documente nu sunt corect întocmite, Beneficiarul va suporta în totalitate orice consecință materială/pecuniară rezultată din această situație; c) Conținutul expedierii a fost etichetat și ambalat corespunzător de către expeditor pentru a-l proteja împotriva riscurilor obișnuite de transport, precum și riscurilor ce pot apărea în procesele de sortare, manipulare. În cazul expedierilor incorect ambalate de către expeditor, CARGUS nu răspunde de nicio eventuală deteriorare a expedierii în timpul transportului; d) Greutatea fizică (gravimetrică) a expedierii și dimensiunile au fost declarate și menționate corect; e) Expedierea nu conține bunuri periculoase, interzise sau restricționate la transport; f) Beneficiarul are obligația de a răspunde pentru deteriorarea totală sau parțială a celorlalte expedieri din încărcătura totală, în cazul în care nu și-a îndeplinit în mod corespunzător obligația de ambalare și securizare a expedierilor sale; g) În cazul serviciului de transport, Beneficiarul are obligația de a asigura mijloacele tehnice necesare, precum și personal calificat pentru încărcarea mărfurilor în mijloacele de transport ale CARGUS; de asemenea, acesta are obligația de a respecta termenul maxim alocat încărcării mărfii; h) Dacă se constată lipsuri din expedierile livrate, deși acestea au fost preluate și predate sigilate, iar ambalajul acestora era intact, CARGUS este exonerat de orice răspundere juridică.


LIMITA DE RĂSPUNDERE CARGUS 
Răspunderea CARGUS este reglementată de dispozițiile legale incidente la data producerii evenimentului și este limitată după cum urmează:
  • În cazul serviciilor de curierat: a) în caz de pierdere, furt sau distrugere totală:
  1. cu întreaga valoare declarată, pentru o trimitere poștală care face obiectul unui serviciu de trimitere cu valoare declarată, inclusiv dacă respectiva trimitere poștală face sau nu face obiectul unui serviciu contra ramburs;
  1. cu valoarea rambursului, pentru o trimitere poștală care face obiectul unui serviciu contra ramburs fără valoare declarată;
  1. cu suma reprezentând de 5 ori tariful serviciului, pentru trimiterile poștale care nu fac obiectul unui serviciu de trimitere cu valoare declarată sau unui serviciu contra ramburs; b) în caz de pierdere ori distrugere parțială sau deteriorare:
  1. cu valoarea declarată pentru partea lipsă, distrusă sau deteriorată ori cu cota-parte corespunzătoare greutății lipsă din valoarea declarată, pentru trimiterile poștale care fac obiectul unui serviciu de trimitere cu valoare declarată;
  1. cu suma reprezentând de 5 ori tariful serviciului, în caz de pierdere parțială, distrugere parțială sau deteriorare a trimiterilor poștale care nu fac obiectul unui serviciu de trimitere cu valoare declarată; c) în cazul unei trimiteri care face obiectul unui serviciu contra ramburs, CARGUS răspunde cu întreaga valoare a rambursului pentru situația în care nu a restituit expeditorului întreaga valoare a acestuia sau cu diferența corespunzătoare până la valoarea integrală a acestuia, în cazul în care rambursul a fost încasat parțial de la destinatar.
  • În cazul serviciilor de transport: a) în caz de pierdere totală sau parțială, cuantumul despăgubirilor acordate de CARGUS nu poate depăși echivalentul în RON a 2,50 USD per kilogram greutate brută lipsă (la cursul BNR din data producerii evenimentului); b) în caz de daună sau distrugere parțială, CARGUS va despăgubi Beneficiarul cu contravaloarea deprecierii mărfii, fără ca despăgubirea să depășească echivalentul în RON a 2,50 USD per kilogram greutate brută lipsă (la cursul BNR din data producerii evenimentului); c) în caz de întârziere în livrare, cuantumul despăgubirilor acordate de CARGUS nu pot depăși taxa serviciului de transport; d) în cazul unui expedieri care face obiectul unui serviciu contra ramburs, CARGUS răspunde cu întreaga valoare a rambursului pentru situația în care a livrat expedierea destinatarului fără a încasa de la acesta contravaloarea rambursului aferent acesteia; CARGUS va avea drept de regres împotriva destinatarului.
În caz de pierdere sau distrugere totală a unei expedieri, în afara despăgubirilor prevăzute mai sus, CARGUS restituie Beneficiarului și tarifele aferente serviciului pentru care Beneficiarul a optat și pe care CARGUS le-a încasat la preluarea expedierii/marfii, precum și dobânda legală penalizatoare, conform legii.
CARGUS nu acordă despăgubiri în cazul ambalărilor necorespunzătoare de către utilizator. Ambalarea expedierilor trebuie să respecte modalitățile de ambalare și bunuri interzise și restricționate la transport menționate pe site-ul https://www.cargus.ro/wp-content/uploads/CG-modalitati-de-ambalare-si-restrictii-la-transport.pdf.
Cazul fortuit și forța majoră reprezintă situații de fapt care înlătură integral răspunderea CARGUS pentru prejudiciile cauzate expedierilor de colete sau marfă paletizată, inclusiv în ceea ce privește întârzierile în livrare.


EXCEPȚII 
CARGUS nu poate fi ținut răspunzător pentru expedieri întârziate: a) în cazul în care există un număr/volum mare de comenzi în raport de perioade aglomerate (Black Friday, Crăciun, Paște, campanii e-commerce etc); b) în cazul aplicării de către organele competente a măsurilor de prevenire și limitare a efectelor epidemiei/pandemiei SARS-CoV-2 sau a altor riscuri epidemiologice sau biologice, inclusiv, dar fără a se limita la declararea carantinei zonale într-o localitate sau aplicarea altor măsuri care ar putea limita accesul în anumite zone acoperite de serviciile CARGUS; c) în cazuri fortuite sau cazuri de forță majoră.
În cazul tuturor serviciilor oferite, CARGUS nu poate fi ținut răspunzător pentru pierderea, furtul, distrugerea totală și parțială a unei expedieri, în următoarele situații: a) în cazuri fortuite și în cazuri de forță majoră; b) în cazul pierderilor și/sau daunelor indirecte (pierderi de profit, de venit, de dobânzi, piețe de desfacere, licitații, de reputație, de oportunitate, etc); c) în situația în care expedierea a fost recepționată de către destinatar fără obiecțiuni, cu excepția reclamațiilor referitoare la pierderea, furtul, deteriorarea sau distrugerea totală ori parțială a conținutului trimiterii poștale; d) paguba s-a produs ca urmare a faptei expeditorului sau destinatarului.

  • EXTINDEREA LIMITEI DE RĂSPUNDERE Riscul pierderii sau deteriorării unei expedieri (inclusiv mărfuri paletizate) poate fi acoperit prin extinderea limitei de răspundere a Prestatorului. CARGUS pune la dispoziția Beneficiarilor săi acest serviciu suplimentar pentru care se percepe o taxă procentuală calculată la valoarea declarată a expedierii/marfii paletizate. Serviciul este activat doar dacă se completează căsuța corespunzătoare de pe Nota de Transport și după ce se efectuează plata tarifului aferent fără ca limita despăgubirii acordate să depășească suma de 23.000 RON, sau, după caz, 1.000 RON. Extinderea limitei de răspundere nu acoperă pierderile și daunele indirecte sau speciale (menționate la Art. 10 – „Excepții”).
  • MODUL DE SOLUȚIONARE A RECLAMAȚIILOR În cazul în care Beneficiarul dorește să facă o reclamație ca urmare a pierderii, furtului, deteriorării parțiale sau totale a unei expedieri (inclusiv marfă paletizată) preluate de CARGUS, precum și întârzierii produse în efectuarea serviciului de transport, Beneficiarul trebuie să respecte procedura menționată mai jos. Orice reclamație trebuie făcută în atenția Departamentului Relații Clienți. În cazul în care pierderea sau deteriorarea parțială a unei expedieri livrate destinatarului este constatată la momentul livrării, destinatarul și curierul CARGUS vor întocmi un Proces-Verbal de constatare. În caz contrar, se prezumă că serviciul comandat s-a efectuat corect, iar expedierea a fost livrată la destinație în bune condiții.
  • În cazul serviciului de curierat: a) Reclamația poate fi adresată atât de către expeditor cât și de către destinatar, în termen de 6 (șase) luni de zile (calendaristice), calculat de la data depunerii trimiterii poștale, prin modalitățile de comunicare de mai jos:
  • scris, fie prin email (la adresa sesizari@cargus.ro), prin orice serviciu poștal sau prin depunerea reclamației la sediul social al Furnizorului sau la orice puncte de acces/contact fixe deservite de personal;
  • sau verbal, fie la sediul social al Furnizorului sau la orice punct de acces/contact fix deservit de personal sau telefonic prin intermediul Departamentului Relații Clienți al CARGUS, la telefon +40219330000. b) Reclamația trebuie documentată prin punerea la dispoziție de către petent a tuturor datelor privind evenimentul care face obiectul reclamației și atașarea exclusiv a dovezilor corespunzătoare evenimentului reclamat, a datelor de contact (inclusiv a unei adrese de email, în măsura în care introducerea/transmiterea reclamației se realizează prin intermediul poștei electronice sau a unui serviciu poștal), precum și a detaliilor bancare pentru cazul în care, în cazul reclamației soluționate favorabil, petentul solicită plata despăgubirii în cont bancar. c) Termenul de soluționare a unei reclamații este de maxim 3 (trei) luni de zile calendaristice, calculate de la data introducerii reclamației. d) Dacă reclamația se dovedește întemeiată, Furnizorul va acorda despăgubirea în maxim 30 (treizeci) de zile calendaristice de la data finalizării favorabile a analizei reclamației, fără a depăși, însă, termenul de 3 (trei) luni calendaristice menționat mai sus. Detalii suplimentare cu privire la mecanismul de soluționare a contestațiilor cu privire la efectuarea serviciului poștal se găsesc pe website-ul Cargus la adresa: https://www.cargus.ro/conditii-generale-de-furnizare-a-serviciilor-postal/.
  • În cazul serviciului de transport de marfă: a) În caz de deteriorare totală sau parțială, orice reclamație trebuie trimisă în scris în termen de maxim 30 (treizeci) de zile calculate de la momentul în care expedierea (inclusiv marfă paletizată) a fost livrată destinatarului. b) În caz de pierdere sau furt, orice reclamație trebuie trimisă în scris în termen de maxim 30 (treizeci) de zile calculate de la momentul în care expedierea (inclusiv marfă paletizată) trebuia livrată destinatarului. c) În caz de întârziere în livrare, orice reclamație trebuie trimisă în scris în termen de maxim 21 (douăzeci și una) de zile de la data livrării mărfii în atenția destinatarului.
La data înregistrării unei reclamații, Beneficiarul este obligat să pună la dispoziția CARGUS toate datele relevante privind evenimentul produs și reclamat, precum și documentația (în copie) aferentă expedierii (inclusiv mărfii paletizate): comanda serviciului de transport, Nota de Transport, avizul de însoțire a mărfii, factura mărfii, alte acte doveditoare privitoare la evenimentul și expedierea care fac obiectul reclamației, ambalajul original al expedierii (după caz). În caz contrar, se prezumă că serviciul de transport s-a efectuat corect, iar expedierea (inclusiv marfa paletizată) a fost livrată la destinație în bune condiții. Dacă reclamația Beneficiarului se dovedește a fi întemeiată, acesta va fi despăgubit de CARGUS în maxim 30 (treizeci) de zile de la soluționarea și închiderea reclamației, respectiv de la momentul recepționării facturilor de despăgubire emise de Beneficiar.
Despăgubirea se acordă Beneficiarului în conformitate cu dispozițiile Art. 9 “Limită de răspundere Cargus” și se virează în contul acestuia în termen de 30 (treizeci) de zile de la recepționarea facturilor de către Departamentul Relații Clienți. Dacă o expediere (inclusiv marfă paletizată) declarată pierdută a fost găsită, după 1 (un) an de la plata despăgubirii acordate Beneficiarului marfa intră în proprietatea CARGUS. Termenul pentru introducerea cererii de chemare în judecată este de 1 (un) an și curge după cum urmează:
  • În cazul serviciului de curierat, termenul de prescripție curge de la data depunerii trimiterii poștale.
  • În cazul serviciului de transport, termenul de prescripție curge: i) în caz de pierdere sau distrugere parțială, în caz de întârziere, din ziua în care expedierea/marfa paletizată a fost livrată destinatarului; ii) în caz de pierdere totală, începând de la a 30-a zi calculată după expirarea termenului de livrare aferent serviciului de transport comandat; iii) în toate celelalte cazuri, începând de la expirarea unui termen de 3 (trei) luni de la data preluării expedierii/marfii (paletizate).
CARGUS nu va lua în considerare reclamațiile care nu respectă această procedură sau când plata serviciului comandat nu a fost efectuată. De asemenea, Beneficiarul nu poate să deducă din tarifele aferente datorate pentru serviciile prestate de CARGUS o sumă care ar compensa pierderea reclamată.


DATE PERSONALE. JURISDICTIE 
Termenii și Condițiile se supun OUG nr. 13/2013 privind furnizarea serviciilor poștale și Convenției de la Geneva (CMR), completate de prevederile legislației interne și dispozițiile Codului Civil Român, precum și de legislația UE. În cazul imposibilității soluționării unor divergențe sau neînțelegeri prin acord comun între Beneficiar și CARGUS, soluționarea acestora va fi făcută pe cale judecătorească de către instanța competentă de la sediul CARGUS. În scopul desfășurării activității sale și a îndeplinirii contractului, CARGUS procesează date cu caracter personal. Acestea sunt prelucrate în conformitate cu Regulamentul nr. 679/2016 (GDPR).
Prin acceptarea acestor Termeni și Condiții, Beneficiarul este de acord cu prelucrarea datelor sale personale de către CARGUS și beneficiază de o serie de drepturi cu privire la datele sale personale conform aceluiași Regulament. Detalii despre drepturile Beneficiarului conform GDPR sunt prevăzute în Politica CARGUS privind prelucrarea datelor personale, disponibilă pe site-ul https://www.cargus.ro/cargus-personal-data-processing-policy/.
Aplicabili din data de 01.04.2023.


FURNIZOR/PROVIDER CARGUS S.R.L.
Prin doamna/By Mrs. Oana Mandicescu Administrator/Director
Prin doamna/By Mrs. Alexandra Bucsan Administrator/Director
"